Gadis Melayu

Gadis Melayu
Thanks for visiting :)

Tuesday, September 27, 2011

Drop here and learn :) Ops, ini bukan cerita lucah!

Today, Lin nak cerita pasal betapa indahnya ciptaan Ilahi. Jadikan kita makhlukNya yang paling sempurna dimuka bumi ni. Tapi sikit je daripada kita yang menghargai kurniaanNya. 

Ok, let's straight to the point. For those yang dah tahu, it might be pelajaran yang biasa, but for those yang belum tahu, mari kita tgk, ape yg istimewa sgt ttg ciptaan Allah kurniakan utk kaum lelaki. 

Walaupun saya mengantuk masuk kelas BIO 565 (Reproduction) - (bukan sebab Dr. Noraain tak best, tapi setan ramai sgt) tapi saya masih dapat tangkap jugak sket2. Apa yg saya tahu, saya cite kat sini ok.

Bia saya sertakan gambar anatomy of male's reproductive system. Kalau tulisan je, mesti boring. Nanti korang tak boleh bayang ape sebenarnya yg berlaku. Here it is:



Nampak mcm complicated kan? Ha, tak igt name sume tu tak pe. Tu keje kami bdk bio. 

Tadi saya baca paper, ada lg kes buang bayi. Tak fahamlah kenape kejam sgt! Igt Tuhan bagi nikmat tu utk main-main ke?




Gambar kat atas ni adalah sebiji testis. (Lelaki dibekalkan dgn 2 biji testis stp seorg kcuali yg special kes). Bila kita belah testis tu, kita akn dpt gambaran sprti diatas. Gambar yg coiled warne kuning tu we called as seminiferous tubule, tempat production of sperms. Utk stp testis, ada antara 250 to 300 lobules dan stp lobules ada 1 to 4 seminiferous tubules. Can you imagine how many sperms will be produced kalau didarab? Baerjuta-juta! Ok, that's about sperm's production. 

Kalau korang perasan, lelaki share the tract for both urine and semen. (Air mani are so called semen sbb ia adalah the mixture of sperms and nutrients; fructose (sugar), vitamin C, prostaglandin (hormone), etc.). Dr. Noraain ckp kalau rasa-rasa cam tak cukup vitamin C tu, tahu-tahu je la mana nak dptkan sources vit. C :)

Ok, skrg pasal pathway pulak. Kan td saya ada ckp yg pathway utk urine dan semen sama kn? Macam mana tiba-tiba terkencing? Ah, habislah! Sabar, Allah dah jadikan system itu cukup sempurna. Cuba tgk gambar. 
Nampak tak ejaculatory duct dan urinary duct? Ada mcm junction kat situ kan? Allah dah ciptakan kat situ ada satu organ mcm valve utk tutp saluran urine sementara proses ejaculation berlaku. Allah juga ciptakan Bulbourethral gland utk cleanses urethra of acidic urine. So that semen won't be killed by the acidic urine.

Nak tahu knp org lelaki wajib sunat? Sbb dekat prepuce tu ada folded skin yg might trap urine. Islam tu kan indah, ia suka pd kebersihan. Bila dh sunat, folded skin pun xde, so bersihlah utk beribadat. Indah tak ciptaan Allah? Allah suruh kita belajar sbb utk discover semua yg Dia ciptakan utk kita bkn sia-sia. Jgn jd sombong bodoh utk menuntut ilmu. Malu? Mmg malu sikit, tapi bila kita dh tahu, kita akn rasa bertuah.

Kenape perlu saya mengarut dlm entri kali ni? Sebab semua org th buat projek tu best. Sbb semua org ada nafsu. Saya pun. Saya nak igtkan pd semua, termasuk diri saya, Allah tu maha pengampun. Cukuplah buat dosa besar, berzina dah 1 dosa, then you get pregnant, then, nak bunuh plak anak yg dibuat ats dasar kasih syg tu. Dosa lg. Agak-agak, bayi yg dibunuh tu nk mengaku ke mak bapak diorg kt akhirat nnt? 

Renung-renunglah. Sama-sama kita ye >_<"

Ok, ni utk info je. To maintain sperm's quality, you have to eat properly. You are what you eat! 

Watch this, mgkin you bole lebih fhm :)




No comments:

Post a Comment